Przejdź do treści

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 322 im. Jana Brzechwy

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 322 im. Jana Brzechwy
w Warszawie

Kilka zdań o terapii logopedycznej

  • przez

Każdy rodzic pragnie aby jego dziecko pięknie mówiło. Rozwój mowy jest jedną z najważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Trwa on przez wiele lat i przebiega w indywidualnym tempie. Z różnych przyczyn rozwój ten może być zaburzony lub opóźniony. Dlatego w naszej szkole prowadzone są zajęcia logopedyczne.
Przed lustrem ćwiczymy nasze buzie i języki, aby pięknie mówiły. Logopeda opowiada zabawne bajki logopedyczne, np. o przygodach Chomika Bzika. Ćwiczymy również prawidłowe oddychanie oraz połykanie. Pamiętamy o tym, że w czasie spoczynku oddychamy nosem, a język „zaparkowany” jest w magicznym garażu za górnymi ząbkami. Oprócz wadliwie realizowanych głosek dzieci ćwiczą również analizę i syntezę wyrazową, rozwijają swoją spostrzegawczość, koordynację wzrokowo-ruchową. Gramy w różne gry logopedyczne (planszowe, karciane) m. in.: „Memory”, „Głoski do zabawy”, ukochany przez dzieci „Balansujący Żółw”, „Dżdżownica Żaneta”, „Trudne słowa” i wiele innych. Korzystamy także z ciekawych programów multimedialnych. Na zajęciach poznajemy smak zwycięstwa, ale także uczymy się radzić z niepowodzeniami. Nie załamujemy się, pamiętamy o tym, że nie zawsze w grze jesteśmy najlepsi.
W zależności od indywidualnych potrzeb dzieci doskonalą również umiejętność poprawnego budowania zdań pod względem gramatycznym, poszerzają zasób słownictwa czy uczą się odpowiedniego tempa mowy. Zawsze staramy się dobrze bawić i sumiennie wykonywać ćwiczenia, chociaż czasem są naprawdę trudne. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu w diadach lub triadach.
Trzeba pamiętać, że długość terapii to sprawa indywidualna. Najczęściej trwa kilka lub kilkanaście miesięcy, choć są sytuacje, w których może trwać nawet kilka lat (np. w przypadku braku systematycznych ćwiczeń, niestosowania się do zaleceń logopedy czy złożoności problemu, z jakim mamy do czynienia). Serdecznie zapraszamy do współpracy, ponieważ skuteczność i powodzenie terapii zależy w dużej mierze od Was Rodziców.

Anna Chojnacka, logopeda szkolny

Skip to content