W bieżącym roku szkolnym w naszej szkole realizowany był Ogólnopolski Projekt Edukacyjny ,,Gramy zmysłami’’.
Projekt w formie innowacji programowo – metodycznej realizowany był od 1 października 2022r. do 20 maja 2023r. na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej w klasie 1a oraz podczas terapii logopedycznej w klasach 1-3.
Nauczycielem realizującym powyższe przedsięwzięcie była pani Anna Chojnacka.
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Gramy Zmysłami” było:
- innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci;
- tworzenie przez nauczycieli, specjalistów odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej;
Cele szczegółowe:
- poszerzanie i wzbogacanie wiedzy na temat integracji sensorycznej i zmysłów;
- wielozmysłowe postrzeganie świata przez dzieci;
- rozbudzenie kreatywności w realizacji zadań;
- stymulowanie wszystkich zmysłów w trakcie zabaw i sytuacji edukacyjnych;
- tworzenie warunków do kształtowania przez dzieci świadomości własnego ciała;
- współpraca nauczycieli i dzieci na terenie całego kraju poprzez wspólną wymianę doświadczeń;
Zadania, które udało się zrealizować:
- Październik – Sensoryczny spacer
- Listopad – Sensoryczna matematyka
- Grudzień – Sensoryczne ozdoby świąteczne
- Styczeń – Wzrok
- Luty – Dotyk/slime
- Marzec – Sensoryczne kodowanie
- Kwiecień – Smak i węch
- Maj – Ścieżka sensoryczna
Przykłady ćwiczeń sensorycznych, które wykonywali uczestnicy innowacji w klasie lub w gabinecie terapii logopedycznej:
- chodzenie wzdłuż narysowanej linii bądź wzoru;
- „deptanie” po różnych fakturach i powierzchniach;
- pokonywanie torów przeszkód z różnych przedmiotów;
- dotykanie przedmiotów o różnych strukturach (ciepłe/zimne, mokre/suche, gładkie/szorstkie itp.);
- wyszukiwanie i/lub rozpoznawanie przedmiotów w pojemnikach z różnymi fakturami bądź różnym wypełnieniem (ryż, groch, piasek, woda, papier, żwirek itp.);
- osłuchiwanie przedmiotów wydających różne dźwięki;
- używanie kontrastowych kolorów podczas prezentacji materiałów;
- kreślenie wzorów na różnych powierzchniach i fakturach;
- rysowanie palcami z wykorzystaniem różnych substancji;
- zapachowe rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów;
- wykonywanie masażu rączek i twarzy, używanie gestów artykulacyjnych;
Środki dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć to: mąka, cukier, piasek, farby, różnej grubości kasze, piasek kinetyczny, masażery do ciała, gąbki o różnej miękkości i fakturze, klocki, puzzle, guziki, materiały przyrodnicze, tkaniny, pianki, kartony o różnej fakturze, butelki z płynami i kolorowym brokatem itp.
W ramach projektu zorganizowany był konkurs dla dzieci pt. „Magiczne okulary”.
Większość wykonanych zadań dokumentowano i zamieszczano wraz z opisem w grupie projektowej, a niektóre z nich na Facebooku szkolnym.
Działania projektowe stanowiły urozmaicenie tradycyjnej terapii logopedycznej oraz codziennych zajęć edukacji wczesnoszkolnej. Uczniowie zarówno w gabinecie terapii logopedycznej oraz w klasie pracowali indywidualnie, w diadach, w triadach oraz w większych grupach.
Podsumowanie:
Zalety wykorzystywania podczas terapii logopedycznej oraz zajęć edukacji wczesnoszkolnej elementów ćwiczeń integracji sensorycznej:
- zajęcia sensoryczne dla dzieci pobudzają nerwy odpowiedzialne za przekazywanie bodźców do mózgu, umożliwiając tym samym prawidłowe funkcjonowanie;
- dziecko zgłębia tajniki kształtów i kolorów, rozwija zmysły;
- uczy się pracować w grupie, poznaje reguły współdziałania i komunikacji;
- rozwijają się jego zdolności motoryczne, ale także stopniowo wycisza się;
- zabawa edukacyjna, która w sposób kontrolowany dostarcza dziecku wrażeń dotykowych, słuchowych, ruchowych, a nawet smakowych i dzięki takim aktywnościom dziecko łatwiej kontroluje percepcję swoich ruchów i ciała;
- integracja sensoryczna zapewnia właściwy rozwój intelektualny, ruchowy i emocjonalno-społeczny,
- stymuluje percepcję wzrokową i słuchową;
- rozwija umiejętności motoryczne;
- wspomaga rozwój mowy;
- aktywizuje komunikację dziecka;
- także rozwija zainteresowanie światem oraz kreatywność małego człowieka;
- ćwiczenia sensoryczne w domu to doskonałe dopełnienie zajęć prowadzonych przez terapeutę;
- to wspaniała zabawa dla rodziców i dziecka, w czasie której zacieśniane są wzajemne więzi;
- zabawy sensoryczne prowadzone przez terapeutę, wspomagane ćwiczeniami wykonywanymi w domu, to efektowne wspieranie rozwoju dziecka.
Pomysłowość i kreatywność uczestników przedsięwzięcia była imponująca.
Serdecznie dziękuję dzieciom za zaangażowanie w realizację zadań projektowych.
To było cenne doświadczenie dla nas wszystkich.
Mam nadzieję, że przygoda z innowacją będzie dla uczniów początkiem przygody i wierzę, że zabawy sensoryczne będą im towarzyszyły przez wiele lat i rozwijały ich umysł, kreatywność, umiejętności komunikacyjne i dawały im dużo radości.
Anna Chojnacka