Przejdź do treści

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 322 im. Jana Brzechwy

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 322 im. Jana Brzechwy
w Warszawie

Sprawozdanie z innowacji programowo-metodycznej „Gramy zmysłami”

  • przez
Certyfikat-Gramy zmysłami

W bieżącym roku szkolnym w naszej szkole realizowany był Ogólnopolski Projekt  Edukacyjny ,,Gramy zmysłami’’.

Projekt w formie innowacji programowo – metodycznej realizowany był od 1 października 2022r. do 20 maja 2023r. na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej w klasie 1a oraz podczas terapii logopedycznej w klasach 1-3.

Nauczycielem realizującym powyższe przedsięwzięcie była pani Anna Chojnacka.

Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Gramy Zmysłami” było:

  • innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci;
  • tworzenie przez nauczycieli, specjalistów odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej;

 Cele szczegółowe:

  • poszerzanie i wzbogacanie wiedzy na temat integracji sensorycznej i zmysłów;
  • wielozmysłowe postrzeganie świata przez dzieci;
  • rozbudzenie kreatywności w realizacji zadań;
  • stymulowanie wszystkich zmysłów w trakcie zabaw i sytuacji edukacyjnych;
  • tworzenie warunków do kształtowania przez dzieci świadomości własnego ciała;
  • współpraca nauczycieli i dzieci na terenie całego kraju poprzez wspólną wymianę doświadczeń;

Zadania, które udało się zrealizować:

  • Październik – Sensoryczny spacer
  • Listopad – Sensoryczna matematyka
  • Grudzień – Sensoryczne ozdoby świąteczne
  • Styczeń – Wzrok
  • Luty – Dotyk/slime
  • Marzec – Sensoryczne kodowanie
  • Kwiecień – Smak i węch
  • Maj – Ścieżka sensoryczna

Przykłady ćwiczeń sensorycznych, które wykonywali uczestnicy innowacji w klasie lub w gabinecie terapii logopedycznej:

  • chodzenie wzdłuż narysowanej linii bądź wzoru;
  • „deptanie” po różnych fakturach i powierzchniach;
  • pokonywanie torów przeszkód z różnych przedmiotów;
  • dotykanie przedmiotów o różnych strukturach (ciepłe/zimne, mokre/suche, gładkie/szorstkie itp.);
  • wyszukiwanie i/lub rozpoznawanie przedmiotów w pojemnikach z różnymi fakturami bądź różnym wypełnieniem (ryż, groch, piasek, woda, papier, żwirek itp.);
  • osłuchiwanie przedmiotów wydających różne dźwięki;
  • używanie kontrastowych kolorów podczas prezentacji materiałów;
  • kreślenie wzorów na różnych powierzchniach i fakturach;
  • rysowanie palcami z wykorzystaniem różnych substancji;
  • zapachowe rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów;
  • wykonywanie masażu rączek i twarzy, używanie gestów artykulacyjnych;

Środki dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć to: mąka, cukier, piasek, farby, różnej grubości kasze, piasek kinetyczny, masażery do ciała, gąbki o różnej miękkości i fakturze, klocki, puzzle, guziki, materiały przyrodnicze, tkaniny, pianki, kartony o różnej fakturze, butelki z płynami  i  kolorowym brokatem itp.

W ramach projektu zorganizowany był konkurs dla dzieci pt. „Magiczne okulary”.

Większość  wykonanych zadań  dokumentowano i zamieszczano wraz z opisem w grupie projektowej, a niektóre z nich na Facebooku szkolnym.

Działania projektowe  stanowiły urozmaicenie tradycyjnej terapii logopedycznej oraz codziennych zajęć edukacji wczesnoszkolnej. Uczniowie zarówno w gabinecie terapii logopedycznej oraz w klasie pracowali indywidualnie, w diadach, w triadach oraz w  większych grupach.

Podsumowanie:

Zalety wykorzystywania podczas terapii logopedycznej  oraz zajęć edukacji wczesnoszkolnej elementów ćwiczeń integracji sensorycznej:

  • zajęcia sensoryczne dla dzieci pobudzają nerwy odpowiedzialne za przekazywanie bodźców do mózgu, umożliwiając tym samym prawidłowe funkcjonowanie;
  • dziecko zgłębia tajniki kształtów i kolorów, rozwija zmysły;
  • uczy się pracować w grupie, poznaje reguły współdziałania i komunikacji;
  • rozwijają się jego zdolności motoryczne, ale także stopniowo wycisza się;
  • zabawa edukacyjna, która w sposób kontrolowany dostarcza dziecku wrażeń dotykowych, słuchowych, ruchowych, a nawet smakowych i dzięki takim aktywnościom dziecko łatwiej kontroluje percepcję swoich ruchów i ciała;
  • integracja sensoryczna zapewnia właściwy rozwój intelektualny, ruchowy i emocjonalno-społeczny,
  • stymuluje percepcję wzrokową i słuchową;
  • rozwija umiejętności motoryczne;
  • wspomaga rozwój mowy;
  • aktywizuje komunikację dziecka;
  • także rozwija zainteresowanie światem oraz kreatywność małego człowieka;
  • ćwiczenia sensoryczne w domu to doskonałe dopełnienie zajęć prowadzonych przez terapeutę;
  • to wspaniała zabawa dla rodziców i dziecka, w czasie której zacieśniane są wzajemne więzi;
  • zabawy sensoryczne prowadzone przez terapeutę, wspomagane ćwiczeniami wykonywanymi w domu, to efektowne wspieranie rozwoju dziecka.

Pomysłowość i kreatywność uczestników przedsięwzięcia była imponująca.

Serdecznie dziękuję dzieciom za zaangażowanie w realizację zadań projektowych.

To było cenne doświadczenie dla nas wszystkich.

Mam nadzieję, że przygoda z innowacją będzie dla uczniów początkiem  przygody i wierzę, że zabawy sensoryczne  będą im towarzyszyły przez wiele lat i rozwijały ich umysł, kreatywność, umiejętności komunikacyjne i dawały im dużo radości.

Anna Chojnacka

Skip to content