W bieżącym roku szkolnym uczniowie klasy 1a uczestniczyli w Ogólnopolskim Projekcie Muzyczno – Logopedycznym „Z EDUMUZ w logopedię”.
Projekt skierowany był do nauczycieli, logopedów, terapeutów.
Był on zgodny z zadaniami określonymi w Podstawie Programowej.
Przedsięwzięcie było realizowane od września 2022 roku do kwietnia 2023 roku.
Głównym założeniem projektu „Z EDUMUZ w logopedię” była profilaktyka logopedyczna prowadzona w oparciu o piosenki Marii Zofii Tomaszewskiej w klasach I – III.
Cele główne projektu wynikające z Podstawy Programowej :
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze rozwoju.
- Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności) dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka – mowy, zachowania, ruchu, muzyki, tańca, śpiewu.
Cele szczegółowe w zakresie profilaktyki logopedycznej, które zrealizowano:
- ćwiczenia na wyrazach dźwiękonaśladowczych
- ćwiczenie prawidłowego toru oddechowego ( faza wydechu)
- ćwiczenie natężenia , tempa i barwy głosu
- rozwijanie słuchu fonemowego
- usprawnianie funkcji językowych w zakresie budowania zdania
- usprawnianie narządów artykulacyjnych
- kształtowanie nawyku prawidłowej wymowy głosek ustnych i nosowych ( m, b, p)
- wdrażanie do koncentracji na bodźcach słuchowych
- zwrócenie uwagi na prawidłową realizację głosek: k, g, h, s, sz, r
- różnicowanie głosek opozycyjnych
- usprawnianie pionizacji języka
Cele szczegółowe, które zrealizowano w zakresie zajęć umuzykalniających:
- rozwijanie poczucia rytmu
- uwrażliwianie na odgłosy otaczającego świata
- rozwijanie refleksu, słuchu i pamięci muzycznej
- rozwijanie pamięci słuchowej
- zwrócenie uwagi na wartości terapeutyczne : wyciszenie, uspokojenie
- rozwijanie wyobraźni ruchowej
- rozwijanie koncentracji i podzielności uwagi
- uwrażliwianie na głośność i dynamikę dźwięków
- usprawnianie koordynacji słuchowo – ruchowej
- wdrażanie do zespołowego wykonywania zadań
Zadaniem uczestników była realizacja zadań określonych w harmonogramie.
Sposób wykonania zadania był dowolny i zależał od inwencji nauczyciela.
Warunkiem uzyskania certyfikatu była obowiązkowa realizacja 7 zadań oraz publikowanie ich na bieżąco na grupie projektowej „Z EDUMUZ w logopedię”.
Wszystkie zadania udało nam się zrealizować, uzyskując certyfikat ukończenia projektu.
Dziękuję uczniom za wspólne działania mając nadzieję, że były one dla was ciekawą przygodą i przyniosły wam wiele radości i satysfakcji.
Nauczyciel realizujący projekt:
Anna Chojnacka